Niepołomice na starych pocztówkach - Książka autorstwa Dawida Gostomskiego -kolekcjonera, filokartysty, przedstawia ujęcia Niepołomic zamieszczone na pocztówkach w latach 1898 -1945. Znajdą w niej Państwo oprócz zabytkowych ujęć historycznej niepołomickiej architektury, widoki Puszczy Niepołomickiej, mostu na Moczydle, nieistniejącego już Portu Artura na Wiśle oraz wiele ujęć upamiętniających sypanie Kopca Grunwaldzkiego. Każde wyjątkowe dla Niepołomic miejsce zostało opatrzone komentarzem w oparciu o dostępne publikacje. Książka zawiera 156 stron w twardej oprawie i przedstawia ponad 100 starych kart pocztowych. Tekst książki został przetłumaczony na język angielski oraz niemiecki.
- Miłośnicy fotografii i malarstwa na wszystkich poziomach zaawansowania
- Osoby pragnące rozwinąć swoje umiejętności kompozycji, kadrowania i operowania światłem
- Ci, którzy szukają inspiracji w sztuce i chcą przenieść jej magię do swoich fotografii
- Wskazany własny aparat fotograficzny/ smartfon
Liczba miejsc ograniczona!
NOC MUZEÓW 2024
Nie-nudne spotkania ze sztuką
Cykl wykładów o sztuce w Muzeum Niepołomickim w galerii THEATRUM PICTORIUM – TEATR MALARSTWA. SPOTKANIA. Sztuka nie musi być nudna jak tabelki statystyczne z ilością zaszczepionego bydła w Walii pięć dekad temu, lub jak bezduszny zapis historii składający się z samych dat. Sztuka jest źródłem inspiracji, wiedzy i refleksji. Jest obrazem przeszłości, odbiciem obyczajów i życia codziennego, a także świata królów i zwyczajnych ludzi.
Cykl spotkań, na który zapraszamy, jest przeznaczony dla wszystkich osób zainteresowanych sztuką i historią, bez względu na wiek czy poziom wiedzy. Chcemy, aby uczestnicy naszych wykładów poznali historię sztuki w sposób nie nudny i angażujący, a przede wszystkim inspirujący.
Jak tego dokonamy?
Po pierwsze, gospodynią spotkań będzie Dorota Dec, kurator wystawy sztuki europejskiej zatytułowanej Theatrum Pictorium – Teatr Malarstwa, znawczyni europejskiego malarstwa Pani Dorota Dec była wieloletnim kustoszem w MNK Muzeum Czartoryskich w Krakowie, jest specjalistką w zakresie malarstwa niderlandzkiego i włoskiego, epoki renesansu i baroku. Kto choć raz zetknął się z Panią Dorotą, ten przychodzi w ciemno na jej wszystkie wykłady.
Po drugie, wykłady odbędą się w naszej galerii THEATRUM PICTORIUM – TEATR MALARSTWA. SPOTKANIA, miejsce to pozwoli uczestnikom obcować z dziełami malarstwa europejskiego i zapewni bardzo osobisty kontakt z dziełami
Po trzecie, wykłady będą prowadzone w sposób interaktywny. Uczestnicy będą mieli okazję zadawać pytania, dyskutować i dzielić się swoimi opiniami.
Dorota Dec- wieloletni kustosz w MNK Muzeum Czartoryskich w Krakowie, członkini międzynarodowego komitetu kustoszy zbiorów sztuki niderlandzkiej CODART. Specjalizuje się w malarstwie niderlandzkim. Współautorka takich wystaw jak: "Polaków portret własny", "Tycjan, Rafael - książęta malarze" oraz "Dama z gronostajem na tle kolekcji Czartoryskich". Współpracowała także przy organizowaniu ekspozycji w Kioto, Jokohamie i Nagoi. To suche fakty, ale Pani Dorota tak naprawdę jest jedną z najwybitniejszych znawczyń sztuki w Polsce. Erudytka, potrafiąca zainteresować malarstwem nawet największego laika, można by o niej rzec prawdziwy człowiek renesansu. W swoich opowieściach płynnie łączy wątki związane ze sztuką, literaturą, historią i tradycją. Prawdziwa skarbnica wiedzy. Można jej słuchać godzinami.
Program:
21.01.2024, g.13.30
„Zawiść” – rzeźba Giusto le Court’a i temat siedmiu grzechów głównych w kulturze europejskiej.
18.02.2024, g.13.30
Wenecja w masce -Karnawał według Pietro Longhiego.
24.03.2024, g.13.30
Nie tylko Wit Stwosz – westfalski malarz Johann Koerbecke i jego ołtarz z Marienfeld.
21.04.2024, g.13.30
XVII-wieczny portret holenderski w przestrzeni prywatnej i publicznej.
19.05.2024, g.13.30
„Z wyobraźni” czy „z natury”. Pejzaż w malarstwie europejskim.
16.06.2024, g.13.30
Początki turystyki czyli Grand Tour dżentelmenów.
Miejsce: Galeria THEATRUM PICTORIUM – TEATR MALARSTWA. SPOTKANIA, w Muzeum Niepołomickim. Niepołomice, ul.Zamkowa 2
Wstęp: 1zł
KONCERT SYMFONICZNY
HENRYK SIEMIRADZKI
po 130 latach pierwszy publiczny pokaz obrazu "U ŹRÓDŁA"
Niewątpliwą sensacją jesieni tegorocznego sezonu turystycznego w Zamku Królewskim w Niepołomicach jest ekspozycja obrazu Henryka Siemiradzkiego pt. U źródła. Namalowany około 1890 roku obraz uchodził za zaginiony, ponieważ po raz ostatni był pokazywany publicznie w 1890 roku na wystawie w Glaspalast w Monachium. Znany był tylko ze zdjęć oraz z recenzji monachijskiego krytyka, Friedricha Otto Pechta, który dzieło nazwał „przecudnym”, w duchu włoskim, w otoczeniu rzymskiej Kampanii (F. O. Pecht, Die zweite Jahres-Ausstellung, II. Die Historienmalerei, „Kunst für alle”, Nr 22, 15 sierpnia 1890, s. 339). Obecnie, dzięki uprzejmości prywatnego kolekcjonera, obraz został przekazany w depozyt Muzeum Narodowemu w Krakowie, które udostępniło go do oglądania w galerii zamkowej Sukiennice 2. To okazja, by po 130 latach pokazać i przypomnieć dzieło Siemiradzkiego uchodzące za stracone dla kultury polskiej i europejskiej.
14 września o godz. 12.00 nastąpi uroczyste powitanie obrazu w niepołomickim zamku.
Obraz będzie eksponowany w zamkowej galerii malarstwa, która jest kontynuacją wielkiej wystawy „Sukiennice w Niepołomicach” (2007-2010), kiedy to do zamku zostały przeniesione w całości zbiory Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku Muzeum Narodowego w Krakowie na czas remontu krakowskiej siedziby. Galeria pod nazwą „Sukiennice w Niepołomicach 2” w ośmiu salach gromadzi ponad 130 obrazów i 25 rzeźb uszeregowanych według ich tematyki. I tak kolejno można podziwiać pejzaże, sceny rodzajowe, portrety, sceny religijne i historyczne. Autorami są wybitni polscy artyści XIX wieku, m. innymi Jacek Malczewski. Olga Boznańska, Jan Stanisławski, Artur Grottger, Leon Wyczółkowski, Piotr Michałowski, Stanisław Witkiewicz czy Henryk Siemiradzki. Wiele z tych dzieł przechowywanych w magazynach niemal przez 100 lat nie było pokazywanych publiczności. Teraz, po latach poddane pieczołowitym zabiegom konserwatorskim podobnie jak obraz U żródła zaskakują swoją urodą.
U źródła Henryka Siemiradzkiego jest dziełem, które prezentuje ogromną wartość ze względu na tematykę i jej ujęcie. Obraz należy do grupy dzieł idylli i sielanek wyróżnionych przez grono badaczy spuścizny po Henryku Siemiradzkim i twórców korpusu jego dzieł współpracujących w ramach grantu badawczego prof. dra hab. Jerzego Malinowskiego. Konserwację dzieła przeprowadziła dr Dominika Sarkowicz, kierownik Pracowni Konserwacji Malarstwa w Sukiennicach, przy okazji wykazując, iż zastosowana technika malarska jest zbieżna z innymi dziełami Siemiradzkiego. Natomiast badania fizykochemiczne, potwierdzające dodatkowo autorstwo mistrza, wykonane zostały w Laboratorium Analiz i Nieniszczących Badań Obiektów Zabytkowych - placówce Muzeum Narodowego w Krakowie. U źródła ulokować należy wśród sielanek, które artysta zaczął malować gdy zamieszkał w Rzymie i malował do końca życia jako obrazy kameralne, o niewielkich rozmiarach, małej liczbie postaci, zwykle 2-3 osób, umieszczonych w śródziemnomorskim, słonecznym pejzażu w otoczeniu antycznych rekwizytów. Ich bohaterami są przede wszystkim kobiety, kochankowie lub pary z dzieckiem. Artysta wymowie wielu sielanek nadał charakter osobisty, inspirując je życiem rodzinnym. Od 1883 roku w scenach zaczął umieszczać kilkuletnich chłopców bawiących się z matkami, np. Sielanka rzymska – Łowienie ryb (ok. 1883), Przed kąpielą (1885). Do kobiet czasem dołącza młody mężczyzna pełniąc rolę już nie kochanka, ale ojca, np. Szczęście rodzinne (1885). Rok 1883 to moment narodzin najmłodszego dziecka Siemiradzkich, Leona. Można odnieść wrażenie, że wówczas, w wieku czterdziestu lat, malarz nieco bardziej zaangażował się w życie rodzinne, co znalazło swe odzwierciedlenie w doborze wątków i w tematyce obrazów artysty. Od 1885 roku Siemiradzki pogłębiał tematykę sielanek o zagadnienia zabaw i kształcenia dzieci, wprowadzając odpowiednie rekwizyty – dziecinne zabawki nawiązujące do antycznych mitów, np. łódeczki z lalkami lub z napisem „Argo” (mityczna wyprawa argonautów po złote runo), m.in. obrazy Przed kąpielą (Rzymska sielanka 1885), Mały argonauta (ok. 1885). Z czasem chłopcy na obrazach Siemiradzkiego dorastają: ok. 1888 – 1890 starszy ma już kilkanaście lat i gra na instrumentach (Dziewczęta zasłuchane w dźwięki fletu, ok. 1888). Młodszy nie jest już rozkosznym niemowlakiem, ale ma około 3-5 lat (Scena przy źródle ok. 1890, Nad brzegiem zatoki morskiej 1890, Pieszczoszek 1893, Obudził się). Właśnie w tej grupie sielanek lokuje się omawiana praca. U źródła ma jednak charakter szczególny. Modelem do przedstawionego na nim chłopca był najprawdopodobniej najmłodszy syn państwa Siemiradzkich, Leon, który około 1890 roku był siedmiolatkiem. Siedząca kobieta o melancholijnym wyrazie twarzy spogląda przed siebie, w dal, czuwając nad bawiącym się u jej stóp malcem. Jej zamyślona postać kreuje nastrój spokoju na tle pejzażu zalanym mocnym światłem południa Europy. Także chłopiec, mimo iż oddany zabawie, sprawia wrażenie wyciszonego, zapatrzonego w strumień życiodajnej, źródlanej wody spadający do sadzawki.
Wizualna efektowność dzieła uzupełnia i wzbogaca ofertę wystawienniczą muzealnej Galerii Zamku w Niepołomicach, w której prezentowane są bezcenne dzieła z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie.
Muzeum Niepołomickie
WYKŁAD
DLACZEGO VERMEER?
O najsłynniejszej w tym roku wystawie w Rijksmuseum w Amsterdamie i twórczości holenderskiego artysty XVII wieku opowiadać będzie Dorota Dec – kurator zamkowej galerii sztuki europejskiej.
Od 10 lutego w Muzeum Narodowym w Amsterdamie trwa wystawa „Vermeer”. Organizatorzy postanowili dokonać niemożliwego i zarazem spełnić marzenia miłośników sztuki. Na wystawę sprowadzono niemal wszystkie zachowane obrazy Jana Vermeera, jednego z najważniejszych malarzy holenderskich. O bilety na nią trwa prawdziwa batalia. Przygotowana pula rozeszła się błyskawicznie, w ciągu kilku dni sprzedano prawie pół miliona biletów. Oblężony sklep internetowy Rijksmuseum, w obawie przed jego całkowitym zablokowaniem, dyrekcja muzeum postanowiła wyłączyć z możliwości dokonywania rezerwacji.
Dlaczego twórczość Jana Vermeera budzi takie emocje, kim był rozpoznawalny dziś na całym świecie artysta dowiemy się w niedzielę, 23 kwietnia. Wykład rozpocznie się o godz. 13.00.
Bilet w cenie 1 zł upoważnia do zwiedzania wystawy Theatrum Pictorium – Teatr Malarstwa. Spotkania w Muzeum Niepołomickim.
Zapraszamy
WYKŁAD
KOBIETY W ŚWIECIE SZTUKI
KOBIETY W ŚWIECIE SZTUKI - wykład w Muzeum
Pisana przez mężczyzn historia sztuki stanowi subiektywny wybór, w którym zawsze ktoś będzie pominięty. Najczęściej są to kobiety – wybitne artystki, wyzwolone od konwenansów społecznych, walczące o swą niezależność w męskim świecie, o prawo do realizowania artystycznych pasji. Ich dzieła nierzadko przypisywano artystom - mężczyznom i dopiero po latach badań odkrywano prawdziwe autorstwo obrazów i rzeźb. Artystki różnych epok, od renesansu poprzez barok: Sofonisba Anquissola, Lavinia Fontana, Judith Leyster, Artemisia Gentileschi, Elisabeth Vigee-Lebrun, Camille Claudel. Zapomniane mistrzynie, dziś stawiane na równi z Caravaggio, Halsem, Rodinem. A także współczesne: Tamara Łempicka, Magdalena Abakanowicz, Marina Abramović. Ich historie to gotowe scenariusze filmowe, a nam przedstawi je kurator zamkowej galerii sztuki zachodnioeuropejskiej p. Dorota Dec.
5 marca, godz. 13.00 – zamek królewski w Niepołomicach
Bilet w cenie 1 zł upoważnia do zwiedzania wystawy Theatrum Pictorium – Teatr Malarstwa. Spotkania.
Zapraszamy
Muzeum Niepołomickie
"STAŻ W MUZEUM"
Muzeum Niepołomickie przystępuje do programu Erasmus Plus i przyjmie na 6 miesięczny staż studenta/doktoranta z krajów Unii Europejskiej.
Zadania do realizacji w trakcie stażu:
* tłumaczenie tekstów informacyjno - promocyjnych z jęz. polskiego na jęz. niemiecki
* tłumaczenie dokumentów historycznych (XVIII/XIX w.) z języka niemieckiego na jęz. polski.
Wymagana jest znajomość języka polskiego na poziomie co najmniej podstawowym.
Opiekun w Muzeum Niepołomickim: Marzena Wilczyńska: e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Opiekun w Instytucie Germanistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego: Prof. Katarzyna Jaśtal, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Więcej informacji pod linkiem: https://ifg.filg.uj.edu.pl/
Das Museum Niepołomice nimmt am Programm Erasmus Plus teil und wird einen Studenten/Doktoranden aus den Ländern der Europäischen Union für ein sechsmonatiges Praktikum aufnehmen.
Aufgaben, die während des Praktikums auszuführen sind:
* Übersetzung von Informations- und Werbetexten aus dem Polnischen ins Deutsche.
* Übersetzung von historischen Dokumenten (18./19. Jahrhundert) aus dem Deutschen ins Polnische.
Kenntnisse der polnischen Sprache zumindest auf Grundniveau sind erforderlich.
Betreuerin im Museum Niepołomice: Marzena Wilczyńska - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Betreuerin am Institut für Germanische Philologie der Jagiellonen-Universität: Prof. Katarzyna Jaśtal - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
WYKŁAD
"ŚWIAT WEDŁUG PIOTRA BRUEGELA STARSZEGO"
Obraz Pietera Brueghela młodszego „Kazanie św. Jana Chrzciciela” znajdujący się w zamkowej galerii sztuki zachodnoioeuropejskiej jest pretekstem do opowieści o artystycznej rodzinie, której protoplastą jest Piotr Breugel starszy, zwany Chłopskim. Ten niderlandzki malarz żyjący w XVI wieku był wybitnym autorem scen rodzajowych, którego sława przeniosła się na kolejne pokolenia. Jego dwaj synowie: Jan Brueghel starszy, zwany Aksamitnym oraz Pieter Brueghel młodszy, zwany Piekielnym czerpali z dorobku ojca, początkowo kopiując jego obrazy, a z czasem wypracowując własny styl. „Malarska firma” Brueglów działała w Europie przez ponad dwa stulecia.
Zapraszamy w niedzielę, 22 stycznia, godz. 16.00 – zamek królewski w Niepołomicach.
W cenie 1 zł oferujemy zwiedzanie galerii sztuki zachodnioeuropejskiej z wystawą Theatrum Pictorium – Teatr Malarstwa. Spotkania oraz wykład kuratora wystawy – Doroty Dec.
DZIEŃ OTWARTY MUZEÓW 2022
KRÓLEWSKI REMBRANDT
Po ponad stu latach przybył do Europy „Jeździec polski” – obraz z niegdysiejszej kolekcji Stanisława Augusta Poniatowskiego. Po ekspozycji w warszawskich Łazienkach możemy podziwiać dzieło Rembrandta na Wawelu. O burzliwych losach obrazu, kolejnych jego właścicielach w Polsce, drodze do galerii Fricka w Nowym Jorku oraz o tajemniczym młodzieńcu i zagadkowym tytule, który nadał holenderski mistrz - opowiadać będzie p. Dorota Dec – znawca europejskiego malarstwa, kurator wystawy Theatrum Pictorium. Teatr Malarstwa. Spotkania.
25 września, niedziela, godz. 16.00, zamek królewski, wstęp 1 zł
Między Wschodem a Zachodem
Malarstwo Paolo Veneziano
3 kwietnia, w niedzielę zapraszamy na kolejne spotkanie z p. Dorotą Dec – kuratorem wystawy sztuki europejskiej zatytułowanej Theatrum Pictorium – Teatr Malarstwa. Temat inspirowany obrazem Ukrzyżowanie Paolo Veneziano obejmuje historię krucyfiksu, jego cechy bizantyjskie i gotyckie oraz twórczość najwybitniejszego malarza weneckiego pierwszej połowy XIV wieku, pozostającego pod silnym wpływem sztuki bizantyjskiej.
3 kwietnia, godz. 16.00.
Wstęp za 1 zł umożliwia także zwiedzanie galerii.
13.02.2022
MIŁOŚĆ, MAŁŻEŃSTWO I POLITYKA
w XV - wiecznej Florencjii
WALENTYNKI W MUZEUM
13 lutego, w niedzielę, zapraszamy do zamkowej galerii sztuki europejskiej na kolejne spotkanie z kuratorem wystawy „Theatrum Pictorium – Teatr Malarstwa”, panią Dorotą Dec.
Tym razem usłyszymy opowieść o miłości i małżeństwie, ale także o polityce, która w XV wieku niejednokrotnie sterowała uczuciami potencjalnych kochanków. Kanwę tej historii stanowi jeden z obiektów wystawy, fragment cassone - bogato zdobionej złoceniami i malowidłami florenckiej skrzyni posażnej. Malowidła frontowe naszej cassone przedstawiają sceny zaczerpnięte z mitologii, traktujące o miłości, zazdrości, uprowadzeniach i innych podstępnych uczynkach.
13.02. godz. 16.00 – Miłość, małżeństwo i polityka w XV-wiecznej Florencji.
Wstęp na wykład i wystawę – 1 zł.
Przypominamy o obowiązku zakładania maseczek we wnętrzach muzealnych.
Muzeum Niepołomickie